Eko-sprzątanie: 10+ zastosowań sody oczyszczonej

zastosowania sody oczyszczonej

Jak pisałam kilka miesięcy temu, moje ulubione środki czyszczące to soda i ocet. 🙂 Nie jestem zwolenniczką silnych, drażniących i potwornie śmierdzących płynów „do zadań specjalnych”, np. do czyszczenia toalet, usuwania osadu z mydła albo tłustych, kuchennych zabrudzeń – zwłaszcza, odkąd przekonałam się, że większość zabrudzeń spokojnie można usunąć domowymi sposobami. O occie już było, czas więc na odkrycie kilku niezwykłych zastosowań zwykłej sody oczyszczonej, którą możecie sobie kupić w każdym sklepie. Jednak polecam nabyć większą ilość sody – nawet 5kg – zamówić na allegro za kilkanaście złotych i mieć zapas na długo. Soda się nie psuje, a oszczędność jest spora. Dziś kilka pomysłów na wykorzystanie sody do sprzątania, które pojawią się na blogu po raz pierwszy, ale pozwolę sobie też podlinkować Wam tutaj swoje poprzednie wpisy, gdzie przewinęło się kilka zastosowań sody, żeby się nie powtarzać.

Do czyszczenia i odświeżania:

#1 Bez dodatków: czyszczenie wanny, umywalki, zlewu itd.

To chyba najprostsze i najpiękniejsze zastosowanie sody. Płuczecie sobie np. wannę wodą, zasypujecie to 1-3 garstkami sody (dlatego mówiłam o zrobieniu sobie zapasu ;)), zostawiacie na pół godziny do godziny, trochę przecieracie szmatką lub gąbką (ja skłaniam się ku szmatce), dokładnie spłukujecie (może być zimną wodą) i gotowe. Ja najczęściej po jakichś 15 minutach lekko przecieram wannę i zostawiam na następne 15, wtedy przecieram jeszcze raz i wanna jest czysta jak po najlepszym środku do usuwania osadów mydlanych i kamienia. 😉

Tutaj kilka zdjęć, jak to wszystko wygląda:

#2 Z octem: do czyszczenia toalety

Znowu bardzo prosta sprawa, jednak w tym przypadku przyda się spryskiwacz. Już tłumaczę dlaczego. Zasypujecie muszlę sodą, jw., a następnie trzeba to lekko pokryć octem, bo chcemy te tereny zdezynfekować, co nie? I tu właśnie przydaje się spryskiwacz, żeby tej sody od razu spłukać. Spryskujemy całość lekko octem, odczekujemy godzinę (no chyba że nie wytrzymacie, 😉 to wtedy krócej), szorujemy szczotą jak zwykle i spłukujemy. Albo spłukujemy, gdy zajdzie taka potrzeba – coby być bardziej eko i żeby „środek” dłużej, a więc lepiej, podziałał. 😉

#3 Z płynem do naczyń i octem: płyn uniwersalny

O płynie uniwersalnym możecie poczytać tutaj. Można go używać w formie skondensowanej, w psikaczu lub nie, na np. blaty w kuchni albo urządzenia sanitarne. Ja zawsze wnętrze wanny, umywalki czy zlewu zasypuję sodą, a brzegi spryskuję psikaczem bo: a) są to powierzchnie zwykle mniej zabrudzone, a więc nie wymagające bardzo silnego środka ani szorowania, b) taki płyn łatwiej z brzegów zmyć i mniej syfu robi się dookoła. Druga opcja to porządne rozcieńczenie tej mieszanki i użycie jej do mycia podłóg. Sprawdza się doskonale. Nie polecam go jednak do podłóg drewnianych, które wymagają specjalnej troski. 😉

#4 Pasta z dodatkiem wody: szorowanie zaschniętych brudków

Tutaj idea jest podobna jak przy zwykłym zasypaniu sodą – przecież dodajemy zwykłą wodę. Tylko że do trudniejszych zabrudzeń ta metoda może być za słaba. Dlatego zaschnięte brudki zawsze traktuję pastą. Nie powiem Wam, jakie dokładnie są proporcje wody do sody, bo nie wiem, pamiętajcie tylko, że chcecie zrobić pastę, a nie roztwór. Taką pastą po prostu obkładacie zaschnięty brud, zostawiacie na jakąś godzinę i szorujecie – ja najbardziej lubię do tego używać starej szczoteczki do zębów. A co w przypadku pionowych powierzchni? Przecież to spadnie! Może tak być, więc wtedy lepiej szorujcie od razu. 🙂

#5 Z dużą ilością ciepłej wody i olejkiem eterycznym: namaczanie śmierdzących skarpetek albo ciuchów do ćwiczeń 😉

Jeśli nie wydzielacie potu albo Wasz pot pachnie jak kwietna łąka, to ten punkt nie jest dla Was. Jeśli jednak pocicie się jak większość ludzi, to niestety musicie wiedzieć, że pot świetnie się dogaduje z bakteriami i wytwarzają razem trochę smrodku, który po wyjątkowo długim noszeniu ciuchów w upale lub wyjątkowo ciężkim treningu, zostaje na ciuchach. Czasem zdarza się, że czuć go też po praniu albo zasmradza Wam inne ciuchy w pralce. Albo to ja mam taki wyczulony nos. W każdym razie, jeśli wolicie, żeby ciuchy pachniały doskonale, to polecam wymoczyć te szczególnie smrodliwe w misce z garstką sody i kilkoma kroplami olejku eterycznego, a dopiero potem uprać normalnie w pralce z pozostałymi rzeczami.

#6 Z odrobiną płynu do naczyń: wybielacz firanek

Pranie firanek – a właściwie ich wieszanie – jest dla mnie najgorszym możliwym zajęciem świata. To znaczy, jeśli chodzi o sprzątanie domu. I dlatego tych firanek u siebie nie mam. A jak ktoś mi będzie zaglądał w okna? Jak mówi mój dziadek, to on powinien się wstydzić, nie ja. Jednak jako że uważam, że powinno się rodzinie pomagać, to jeżdżę na „wielkie pranie firanek” do mojej mamy i cioci, no i piorę firanki dziadkom, więc co nieco na ten temat wiem. Namaczanie firanek z użyciem sody sprawdzi się do firanek pożółkłych od papierosów i tych kuchennych. Poszarzałe potraktujcie solą kuchenną, ale o tym może innym razem. Do firanek „papierosowych” wystarczy ciepła woda z garstką sody, a do kuchennych trzeba dodać trochę płynu do naczyń ze względu na kuchenny wszędobylski tłuszcz. Gdy zobaczycie, że woda stanie się żółtobrązowa, zmieńcie ją i dosypcie nowej sody. Takie namaczanie powinno trwać kilka godzin. Potem wrzucamy firanki do pralki na firankowy program z firankowymi środkami do prania (najczęściej są całkiem eko), czekamy te sto lat, po czym oddajemy się rozkosznemu wieszaniu firanek… Na szczęście na koniec można chociaż pozachwycać się ich bielą. 😉

#7 Pasta z dodatkiem oleju roślinnego: usuwanie resztek kleju albo tłustych zabrudzeń

Lepkie od tłuszczu szafki sąsiadujące z kuchenką, lepkie wierzchy szafek, problem z usunięciem naklejek… Znacie to? Ja niestety znam i dlatego zmuszona byłam w końcu znaleźć coś, co lepiej poradzi sobie z tym problemem niż płyn uniwersalny, który przydaje się raczej do codziennego, niewymagającego sprzątania. I znalazłam. Połączenie sody i oleju (u mnie najtańszy, rzepakowy) radzi sobie z nimi doskonale. Wystarczy połączyć do uzyskania pasty i usuniecie wszystkie tłusto-lepkie brudy, jakie znajdziecie w domu. Jaka chemiczna magia za tym się kryje? Nie wiem, ale jeśli ktoś byłby zainteresowany, zapytam Męża i on z pewnością będzie wiedział. 🙂 Pastę nakładacie na brud/klej, odczekujecie kilka minut, może 10, po czym ścieracie szczoteczką do zębów lub inną szczoteczką. Można nawet palcem, przy okazji zrobicie sobie peeling dłoni. 😉 Potem wystarczy powierzchnię umyć płynem uniwersalnym lub płynem do naczyń – jak zrobiłam to w przypadku słoików – i gotowe.

A to mała demonstracja na przykładzie słoików po kawie, które chętnie zamieniam na słoiki do przechowywania suchych produktów do żarcia (żeby je chronić przed molami):

#8 Rozpuszczona w gorącej wodzie: usuwanie przypalonego jedzenia

Nie będę się nad tym rozwodzić, sprawdźcie sami tutaj. 🙂

#9 Z herbatą i olejkami eterycznymi: odświeżanie butów, szafek, całych pomieszczeń

Jw. 😉 Zapraszam tutaj.

Dla zdrowia:

#10 Pasta sody z wodą: na łojotokowe zapalenie skóry głowy

I znowu, żeby Was nie zanudzić, przepis – a także inne pomysły na radzenie sobie z ŁZS – znajdziecie tutaj.

Oczywiście, obecnie na rynku jest mnóstwo gotowych środków czyszczących przyjaznych środowisku i fajnie, jeśli chcecie ich używać, bo niektóre można dostać w naprawdę przystępnej cenie. Ja np. używam płynu do naczyń ze znaczkiem Ecocert, a kosztował mnie jakieś 4 zł. Ale może skorzystacie z moich porad choćby wtedy, gdy któryś akurat się Wam skończy, to też ucieszy moje serce. 😉 Bez skrępowania przekazujcie te pomysły dalej, nie mam na nie monopolu! I niech Wam służą. 🙂

Obserwuj mnie na Facebooku, Instagramie i Bloglovin. 🙂

Co jeszcze może Cię zainteresować:

  1. Eko-sprzątanie: 6 zastosowań octu spirytusowego
  2. Jak oczyścić skórkę z cytryny?
  3. 3 proste sposoby na zneutralizowanie smrodku z kosza na śmieci + 3 sposoby na zapobieganie mu
  4. Magiczny sposób na przypalony garnek

 

Dodaj komentarz