10 najlepszych domowych sposobów na ból gardła

domowe sposoby na ból gardła

Ból gardła może doprowadzić człowieka do szaleństwa. 😉 Coś z nim trzeba zrobić – można kupić tabletki, a można wypróbować czegoś zupełnie naturalnego z korzyścią dla naszego zdrowia i naszej kieszeni. 🙂

Napisałam Wam we wpisie o sposobach na przeziębienie, że najczęściej rozkładają mnie one na przełomie lutego i marca, i co? I przeziębiłam się! Spadło to na mnie zupełnie jak grom z jasnego nieba i nawet nie miałam kiedy wstępnie poratować się cynkiem, bo już było na to za późno! Następnym razem będę pisać, że nigdy się nie przeziębiam. 😉 Prawdopodobnie po prostu zaraził mnie narzeczony, który trochę posmarkiwał i czuł się niewyraźnie. 😉 Do tego trochę stresu, zabieganie, może przemęczenie. I trach. Przeziębienie, a za nim ból gardła, jak to często (a przynajmniej u mnie) bywa. Postanowiłam zatem, że przekażę Wam swoje najlepsze metody, bo słyszałam, że ostatnio sporo osób choruje. Mam nadzieję, że się przydadzą!

#1 Płukanie gardła

a) Ciepłą wodą z solą

domowe sposoby na ból gardła

Składniki:

  • Szklanka ciepłej wody
  • Łyżeczka soli (u mnie morska)

Przygotowanie i stosowanie:

Rozpuszczamy sól w szklance wody i płuczemy. Wiecie, tak z „gulganiem”. 😉 Nie wiem, jak to inaczej nazwać. Najlepiej tak długo, jak długo dacie radę i tyle razy, ile dacie radę. Słona woda jest podła w smaku, więc zwykle po tym zabiegu płuczę usta (nie gardło!) zwykłą wodą z kranu.

b) Szałwią

Robimy herbatkę szałwiową i płuczemy nią gardło jw. (tyle że po szałwii ja nie płuczę już ust).

c) Wodą utlenioną

Kiedy byliście dziećmi, Wasze mamy (i tatkowie, i babcie…) zawsze polewały Wam ranki i otarcia wodą utlenioną, no nie? Miały rację, bo woda utleniona zabija zarazki, które mogłyby zainfekować tę rankę. Dlaczego by nie spróbować wybić tym sposobem tych z gardła? 🙂 Wystarczy dodać łyżkę wody utlenionej do pół szklanki ciepłej wody i płukać gardło jw.

Mała adnotacja: Ja płuczę gardło trzy razy dziennie, więc staram się mieszać te metody (np. rano sól, po południu woda utleniona, wieczorem szałwia) lub każdego dnia stosować inną trzy razy. Nie płukałabym raczej gardła dziewięć razy, bo mogłoby to bardziej je podrażnić, niż pomóc. Jeżeli po płukaniu gardło jest suche, zwykle staram się chwilę wytrzymać, a później robię sobie jakąś herbatkę lub inną magiczną miksturę lub rozgryzam witaminę E (patrz dalej). 🙂

#2 Parówka

Tu odsyłam Was do wpisu o przeziębieniach. Parówkę warto zrobić zawsze, gdy odczuwa się podrażnienie i wysuszenie dróg oddechowych – pomaga nie tylko odetkać nos, ale też nawilża górne drogi oddechowe.

#3 Napój miodowo-cynamonowo-octowy (opcjonalnie z pieprzem cayenne)

Ten napój opisywałam przy sposobach na przeziębienie, więc znowu odsyłam Was tam. 🙂 W przypadku bólu gardła można na początku spróbować dodawać szczyptę pieprzu cayenne, który zawiera kapsaicynę, która to – wbrew pozorom – łagodzi ból. Nie stosowałabym tego jednak w wypadku, gdy czułabym silne podrażnienie gardła. Wtedy lepiej skupić się na łagodniejszych metodach.

#4 Czosnek lub goździki do ssania/ żucia

Czosnek nie tylko jest naturalnym antybiotykiem, który warto po prostu spożywać, ale też świetnie nadaje się do leczenia bezpośrednio bólu gardła. Wszystko dzięki zawartej w nim substancji – allicynie, która działa bakteriobójczo. Wystarczy przekroić ząbek czosnku, te połówki umieścić w policzkach i ssać jak tabletkę na gardło, od czasu do czasu odrobinę go nadgryzając, by stopniowo uwalniała się allicyna. Przyznam, że mnie po tej czynności nieco boli brzuch, ale jeśli chodzi o gardło, to działa naprawdę świetnie. Warto to robić na noc lub gdy nie wychodzicie z domu, sami wiecie dlaczego. 😉

Z kolei goździki zawierają eugenol, czyli substancję, której dentyści używają do odkażania kanałów zębowych (jeśli mieliście kiedykolwiek robione kanałowe, to wiecie o czym mówię). Ma ona właściwości właśnie odkażające, ale także znieczulające, więc naprawdę warto spróbować. Wystarczy wziąć kilka goździków i ssać, a potem żuć w jamie ustnej.

#5 Herbatki ziołowe (najlepiej z malinami lub miodem)

a) Rumiankowa – niesamowicie łagodzi ból gardła i po prostu relaksuje, co pomaga nam przejść w tryb odpoczynku. Z miodem jest naprawdę smaczny!

b) Zestaw ziół z lukrecją – lukrecja łagodzi ból, jest antywirusowa i przeciwzapalna. Łagodzi też kaszel i chrypkę. Na Waszym miejscu nie piłabym tego jednak, gdybym miała zbyt wysokie ciśnienie, bo lukrecja, a właściwie zawarta w niej glicyryzyna, jeszcze je podnosi.

c) Cynamonowa

domowe sposoby na ból gardła

Składniki:

  • 1 pałeczka cynamonu
  • 1 szklanka wody
  • Herbata zielona lub ziołowa (najlepiej rumiankowa)

Przygotowanie:

Do garnuszka wlewamy wodę i doprowadzamy ją do wrzenia. Wrzucamy cynamon i gotujemy tak 2-3 minuty. Przelewamy do szklanki (bez cynamonu) i zaparzamy ziołową lub zieloną herbatę. Jeśli Wasz wybór padł na zieloną, to pamiętajcie, by odczekać chwilę przed włożeniem jej do gorącej wody – pisałam o tym tutaj. I cynamon, i zieloną herbatę można jeszcze wykorzystać do dwóch razy.

d) Imbirowa – jak we wpisie o przeziębieniach

#6 Mleko z miodem, czosnkiem i masłem – jw.

#7 Miód z cytryną

Składniki:

  • Sok z połówki cytryny
  • Łyżeczka miodu

Przygotowanie:

Podane składniki łączymy i płuczemy nimi gardło lub wypijamy małymi łyczkami. Tę metodę podpatrzyłam u mojej cioci, która swego czasu zaczytywała się w książkach o medycynie naturalnej, rosyjskiej itd. Łagodzi ból niemal natychmiast, więc także Wam polecam, zwłaszcza na noc.

#8 Nowość dla mnie – złote mleko

domowe sposoby na ból gardła

Składniki:

  • 1/3 szklanki kurkumy
  • 2/3 szklanki wody
  • 1 szklanka mleka roślinnego (moim zdaniem super pasuje mleko migdałowe, ale jeśli jesteście zwolennikami zwykłego, krowiego mleka, to też może być); może być też woda, ale mi smak tego napoju z wodą kompletnie nie odpowiada
  • Dodatki: łyżeczka miodu, pieprz, chili (zwiększają przyswajalność kurkumy)

Przygotowanie:

Wodę wlewamy do garnuszka, do tego wsypujemy kurkumę i na średnim ogniu podgrzewamy około 10 minut. Powstałą pastę/ maź przekładamy do słoiczka (najlepiej, bo dłużej się przechowa).

Łyżeczkę takiej pasty trzeba wmieszać do szklanki ciepłego mleka, dosłodzić miodem, dodać przyprawy i wypić. Nie częściej  niż 4 razy dziennie w przypadku przeziębienia. Kurkuma ma właściwości wysuszające organizm, więc gdybyście zauważyli suchość, która Wam przeszkadza, to pijcie więcej wody, albo wypijcie herbatkę lipową, prawoślazową czy siemię lniane.

#9 Witamina E

Jeśli macie suche i bardzo podrażnione gardło, to polecam rozgryzanie witaminy E. Ja zawsze miałam problemy z gardłem i zawsze było bardzo suche. Za którymś razem internistka, do której poszłam przepisała mi witaminę E w dużej dawce do przegryzania i naprawdę pomogło. Wydaje mi się jednak, że taka ilość witaminy E, którą można dostać bez recepty też może coś zdziałać. Wystarczy rozgryźć kapsułkę i wypluć otoczkę, gdy wyssiecie całą jej zawartość (albo zakroplić sobie do ust, jeśli macie taką w płynie; można byłoby pewnie zrobić też taki spray, ale jeszcze tego nie próbowałam, jak spróbuję, to dam znać). Niby naukowo ciągle jest problem z „rozgryzieniem” witaminy E, ale z doświadczenia wiem, że doskonale łagodzi podrażnienia – stosuję ją przecież także na skórę głowy.

#10 Kilka ogólnych uwag

Wszystko, co wypijacie, powinno być ciepłe, a nie gorące, bo zbyt wysoka temperatura może podrażnić gardło. Poza tym pijcie dużo – jeżeli nie macie wysokiej gorączki, to prawdopodobnie dopadł Was tylko mały złośliwiec wirus, którego trzeba wypłukiwać. I odpoczywajcie, by organizm wszystkie swoje siły wykorzystywał na walkę z chorobą. Najlepiej też siedzieć w domu (ja wiem, że to nie zawsze jest możliwe, ale gdy tylko możecie – odpoczywajcie), by unikać smogu, dymu papierosowego, stresujących sytuacji. Starajcie się też nie jeść zbyt dużo cukru (a więc czekolada nie jest zbyt dobrym prezentem dla chorego – chyba że dobrej jakości gorzka), nie pić kawy, ani alkoholu. Poza tymi napojami, pijcie wszystko inne w dużych ilościach i jedzcie delikatne, miękkie jedzenie, by nie podrażniać gardła.

Powodzenia! 🙂

Obserwuj mnie na Facebooku, Instagramie i Bloglovin. 🙂

Co jeszcze może Cię zainteresować:

  1. Najlepsze domowe sposoby na przeziębienie
  2. Curry z porem i ciecierzycą na pożegnanie zimy
  3. Sycące, wegańskie chili na jesienne i zimowe chłody
  4. Marchwianka z soczewicą na jesienne i zimowe chłody
Skomentuj

